Friday, 6 February 2009

Disfunctionalitati ale Comisiei Europene - Eseu de Madalina Anton

clip_image002[4]

Introducere

Uniunea Europeana (UE) este un concept care a aparut inca din antichitate si care se straduieste si astazi sa se contureze ca organism politic, economic si social intr-un mod clar, coerent si durabil.
Pasi concreti in realizarea acestui vechi deziderat s-au facut in 1951, cand Franta, Germania, Italia si Tarile Beneluxului s-au unit intr-o Comunitare Europeana a Carbunelui si Otelului, avand ca scop asigurarea pacii si bunastarii in regiune.
In 1957 s-a constituit Comunitatea Economica Europeana (CEE), care s-a transformat treptat, dupa valuri succesive de extindere in ceea ce cunoastem noi astazi ca este Uniunea Europeana.
Desi a inregistrat o dezvoltare spectaculoasa in ultimii 50 de ani, inca nu se poate vorbi despre un organism care sa functioneze precum un mecanism total functional – cum este cel al Statelor Unite ale Americii – aparand atat disfunctonalitati interne ale sistemului, cat si factori externi neprevazuti perturbatori.
In continuare am sa ma refer la cateva din disfunctionalitatile actuale ale uneia dintre institutiile UE – Comisia Europeana (CE).

 

Monitorizarea deficitara a programelor interne de aderare ale noilor state membre

O disfunctionalitate a CE care s-a observat imediat dupa aderarea Romaniei la UE, a fost legata de incapacitatea acesteia de a interveni asupra modului in care si-au gasit finalitatea anumite programe care au stat la baza respectarii acquis-ului comunitar de catre statul candidat la aderare.
Un astfel de program care nici astazi nu si-a gasit finalitatea este programul “Bursa Speciala Guvernul Romaniei”, care avea ca scop reforma administrativa, ca si conditie de aderare. Prin acest program trebuia sa se formeze un corp tanar de manageri publici, scoliti la cele mai prestigioase universitati din lume, care la revenirea lor in tara sa aduca “sange proaspat” si o viziune moderna despre ceea ce inseamna Adminintratie Publica. Programul a functionat bine pana la momentul aderarii si pana la momentul injectarii acestor tineri in Administratia Publica, cand s-a constatat o incompatibilitate legislativa interna, “neprevazuta”. (1)
La solicitarea ajutorului CE de catre Asociatia Beneficiarilor Bursa Speciala Guvernul Romaniei (ABBSGR), raspunsul acesteia a fost ca este vorba despre o problema interna a statului membru si ca ea nu poate interveni in acest caz. (S. Olteanu)
Concluzia care se poate trage de-aici este ca desi CE analizeaza, aproba programe si da “unda verde” pentru aderare anumitor state, nu are capacitatea de a interveni asupra modului in care acestea s-au finalizat.
O solutie pentru rezolvarea acestei disfunctionalitati politico-legislative ar fi ca la momentul aprobarii programelor respective, sa existe clauze punitive clare asupra statului respectiv, in cazul in care acesta nu-si duce la bun sfarsit programele de aderare. De asemenea sa fie desemnat un observator din alt stat membru pentru fiecare program in parte, care sa raporteze catre CE modul in care s-a finalizat programul respectiv in termenul stabilit.

 

Incapacitatea de a interveni eficient asupra incalcarii anumitor dreptului fundamentale ale cetatenilor UE

Unul dintre drepturile fundamentale ale cetatenilor UE este dreptul neingradit la munca in spatiul UE.

Desi Romania si Bulgaria au devenit la 1 Ianuarie 2007 membre cu drepturi depline ale UE, alte state membre UE – amintesc aici Marea Britanie – au ingradit prin legislatii interne proprii dreptul cetatenilor din aceste doua noi state membre sa lucreze liber si fara nicio restrictie pe teritoriul lor.

Reactia CE a fost una slaba din punct de vedere al actiunilor intreprinse asupra acestor state – doar la nivel de avertismente si proteste – ceea ce denota incapacitatea acesteia de a-si impune autoritatea in fata statelor membre UE puternice d.p.d.v. economic si politic.

O solutie in acest sens ar fi aceea de a-si atrage de partea ei “voci puternice” din cadrul acestor state mari, care sa reprezinte interesele UE mai mult decat interesele propriilor tari. De asemenea un lobby solid facut pentru tarile nou membre in fata statelor puternice, s-ar putea constitui intr-o solutie viabila.

 

Transpunerea greoaie a legislatiei europene la nivelul noilor state membre

Tot cu ocazia aderarii noilor state la UE s-a constatat ca desi legislatia UE este obligatorie si cu aplicare imediata, exista probleme de transpunere a acesteia la nivelul noilor state membre. Cauza principala o constituie diferentele economice, sociale, legislative, culturale si politice intre statele membre.

De aici rezida ideea ca recomandarile CE la elaborarea de legislatie europene nu tin cont de aceste diferente.

Solutia cea mai simpla in solutionarea acestei disfunctionalitati este ca recomandarile sa se faca tinand cont de aceste diferente, pastrandu-se in acelasi timp spiritul UE.

 

Bibliografie:

1. http://www.abbsgr.ro/

S. Olteanu – Beneficiar Bursa Speciala Guvernul Romaniei

2.http://www.zf.ro/politica/politica-externa/ue-condamna-restrictiile-pe-piata-muncii-pentru-muncitorii-straini-3081526/


Creative Commons License
Disfunctionalitati ale Comisiei Europene de Madalina Anton este licenţiat printr-o Licenţă Creative Commons Atribuire-Necomercial-Fără Opere Derivate 3.0 România.

No comments:

Post a Comment